Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka
Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka są to specjalistyczne, kompleksowe i specjalistyczne działania mające na celu pobudzanie psychoruchowego, emocjonalnego i społecznego rozwoju dziecka oraz zwiększenie i wyrównanie szans rozwojowych dzieci z deficytami od chwili wykrycia symptomów nieprawidłowego funkcjonowania do momentu podjęcia nauki w szkole.
Zajęcia Wczesnego Wspomagania Rozwoju są skierowane do dzieci, u których rodzice, lekarze lub inni specjaliści rozpoznali symptomy wskazujące, że rozwój dziecka przebiega nieharmonijnie lub nieprawidłowo.
Na zajęcia wwrd przyjmowane są dzieci posiadające opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydaną przez poradnię psychologiczno –pedagogiczną. Poradnia wydaje opinię w oparciu o zaświadczenie wydane przez lekarza pediatrę lub innego lekarza specjalistę.
W zajęciach wwrd uczestniczyć mogą dzieci:
- z zaburzeniami rozwoju ruchowego (w tym z afazją)
- z niepełnosprawnością intelektualną (w tym z zespołem Downa)
- z zaburzeniami mowy, wzroku i słuchu
- z zaburzeniami zachowania, z ASD (autyzm, zespół Aspergera)
- z zaburzeniami koncentracji uwagi (ADHD)
- z zaburzeniami lub dysfunkcjami zmysłów (słuchu, wzroku, dotyku, smaku, równowagi, czucia głębokiego) – zaburzeniami integracji sensorycznej
- z wolniejszym i nieharmonijnym rozwojem
- z innymi deficytami
W ramach zajęć wwrd prowadzone są następujące zajęcia:
- terapia logopedyczna
- terapia pedagogiczna
- zajęcia korekcyjno – kompensacyjne
- terapia integracji sensorycznej
- zajęcia psychoruchowe
- terapia metodą Weroniki Sherborne
- muzykoterapia
- zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne
- terapia psychologiczna
- rehabilitacja
Zajęcia prowadzone są przez zespół specjalistów posiadających przygotowanie do pracy z małymi dziećmi.
Wymiar zajęć WWR wynosi od 4 do 8 godz. w miesiącu w zależności
od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka oraz od ustaleń organu prowadzącego jednostkę organizującą zajęcia WWR.
Dzieci objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju:
- wcześniej zdobywają sprawność w okresie samoobsługi
- stają się bardziej sprawne ruchowo, dojrzalsze poznawczo i emocjonalnie
- uzyskują gotowość do przebywania w nowym środowisku
- łatwiej nawiązują kontakty rówieśnicze
- są lepiej przygotowane do podjęcia nauki szkolnej
Ważne jest również zaangażowanie rodziców i pokazanie im kierunku działań wychowawczo-edukacyjnych.